De meeste van ons hebben weleens gewerkt met klassieke zeur: iemand die niet ophoudt met klagen over álles op kantoor.
Zeurpieten zijn gewoon irritant om mee te moeten werken. Heb je er dagelijks met een te maken, dan wil je waarschijnlijk het liefst zo min mogelijk contact met deze persoon hebben. “Maar dat is lastig vandaag de dag, omdat we nauw met elkaar in teams moeten werken”, zegt Sue Shellenbarger tegen zakenkrant The Wall Street Journal.
Heb je zelf een slechte dag, ga dan niet de hele dag tegen iedereen lopen klagen. Neem het heft liever in eigen handen en probeer iets te veranderen aan je situatie.
Met dat in het achterhoofd: vier klachten die je beter niet onder de aandacht kunt brengen bij je collega’s.
‘Dat is niet mijn schuld’
Mensen die geen verantwoordelijkheid willen nemen, maken zich doorgaans niet populair. Neem je de schuld niet op je wanneer je een fout maakt? Je collega's hebben het snel genoeg door en storen zich eraan.
"Het maakt niet uit wie gelijk heeft - het gaat erom dat het werk wordt gedaan", zegt Matt Bodnar, hij stond onlangs in Forbes' 30 Under 30.
Bodnar stelt dat weglopen voor verantwoordelijkheden ervoor zorgt dat je je professioneel niet ontwikkelt. Uit onderzoek blijkt immers: hoe meer verantwoordelijkheid je neemt, hoe meer je bereikt.
'Waarom krijgt X promotie, terwijl ik hier al langer werk?'
Het kan een behoorlijke teleurstelling zijn: iemand anders krijgt promotie en jij niet.
Toch is het niet handig om bovenstaande vraag te stellen. Je wekt de indruk verbitterd te zijn en het is ook onprofessioneel. En je collega's willen dit al helemaal niet horen.
"Het groeipad in iemands carrière is nooit een rechte lijn. Aannemen dat er een rechte lijn naar de top is, geeft al snel een arrogante en pretentieuze indruk", zegt Lila Ibrahim, COO van tech-bedrijf Coursera.
Je kunt je boos maken over het feit dat je geen promotie hebt gekregen, maar neem liever verantwoordelijkheid voor je eigen vooruitgang.
Ibrahim: "Als je dan toch over de mogelijkheid van een promotie begint, doe het dan in de context van feedback. In plaats van vragen waarom je geen promotie hebt gekregen, kun je beter vragen wat je moet doen om op een hoger niveau te komen."
'Jij bent de enige persoon hier waar ik echt wat van kan leren'
"Je bedoelt dit misschien als een compliment, maar het doet eerder de alarmbellen rinkelen. Je laat zien dat je niet echt open-minded tegenover je carrière en je team staat", zegt Ibrahim.
Je zet nogal wat druk op collega's en je weet nooit of ze hetzelfde over jou denken.
Ibrahim stelt dan ook voor dat je beter je mentor kunt bedanken, in plaats van negatief te spreken over je werk. Iets als "Ik leer veel van je, ik waardeer je hulp echt."
Verder is het ook goed om niet op één mentor te focussen.
"Vraag meerdere collega's regelmatig om feedback, en let op de sterktes van anderen. Waarschijnlijk leer je dingen die je in je eigen werk kunt toepassen."
'Als het bedrijf echt om mij geeft, dan geven ze mij dezelfde beloning als een vriend van me krijgt bij zijn bedrijf'
Waarschijnlijk hebben de meeste van je collega's geen zin om naar jouw gezeur over het bedrijf te luisteren. Zelfs als ze het helemaal met je eens zijn, dan is het niet gepast om jouw klachten met anderen te delen.
Daarbij: dit soort uitspraken suggereert dat het probleem meer bij jou ligt, dan dat er iets mis is met het beloningensysteem van je bedrijf.
"Als je je écht ondergewaardeerd voelt, dan moet je dat hogerop aankaarten", zegt Ibrahim.
Spreek liever met je leidinggevende of HR-medewerker af om dit onderwerp te bespreken in plaats van tegen je collega's te klagen. Bedenk een aantal oplossingen, waaronder een promotie of een ander voordeel.
Ibrahim: "Heb je een legitieme klacht, deel die dan met de juiste mensen. Wees eerlijk, professioneel en specifiek."